Як би ми не намагалися розмежувати духовне та політичне, вони, на мою думку, завжди будуть перебувати у постійному зв'язку та явній взаємозалежності одне від одного. Адже релігійна етика формує людину, її менталітет. Тобто ті речі, з якими людина потім йде на широку життєву дорогу, в тому числі й політичну. Розглядаючи питання впливу релігійного чинника на політичний, я дозволю собі питання: чому чужа релігійна доктрина християнства у 988 р.н.е. на жаль, все ж перемогла нашу добру язичницьку віру?
У чому сила релігійної доктрини?
По-перше, монотеїстичні релігійні доктрини мають в якості бази своєї етичної концепції головну книгу, де викладаються основні релігійні поняття, догмати та моральні цінності. ("Авеста" в Зороастризмі, "Талмуд" і т.д. в Юдаїзмі, "Коран" в Ісламі, "Мага Віра" в РУНВірі). Доповнення чи розширення монотеїстичного вчення допускаються лише в межах, що сформульовані в головній книзі. Це формує чітку ієрархію цінностей, задає чіткий напрямок розвитку і, зрештою, впорядковує життя послідовників цієї віри. Порядок релігійного життя творить порядок економічний, політичний і будь-якої іншої галузі життя. Адже єдиний Бог є джерелом єдиного порядку. В язичницьких релігіях рідко коли можна зустріти головну книгу, і, відповідно, чіткі етико-релігійні пріоритети та впорядковану ієрархію цінностей. Припускаю, що причини цього можуть бути й цілком об'єктивні. Зокрема, більшість язичницьких культів виникали в часи, коли ще не було писемності. Натомість, майже всі однобожні концепції створювалися тоді, коли писемність вже успішно працювала. Це безперечна перевага однобожних вчень. Політеїстичні Боги живуть та діють паралельно один з одним без чіткої ієрархії тож, і, відповідно, цінності язичницьких концепцій викладаються теж не ієрархічно, а паралельно одна з одною. Тому немає головного й другорядного. А це творить хаос.
Політичний хаос - це наслідок релігійно-етичного хаосу. Намагання боротися із таким хаосом політичними методами - запровадженням політичних диктатур - нічого не дадуть. Оскільки треба навести порядок в головах і душах, а не на вулицях, в кабінетах чи в партіях. Тобто, лікувати не симптом хвороби, а її причину. Адже в диктатора і в його челяді - в самих каша в голові.
Зрештою, якщо може бути три, як у християнстві, сім, десять, 15, 20, чи взагалі невідомо скільки богів, як у політеїзмі, то чому не може бути одночасно трьох, п'яти, чи восьми гетьманів? Як-ніяк, матеріальний світ підпорядковується духовному.
По-друге (воно виходить з першого) - порядок в цінностях та в житті взагалі надає великі мобілізаційні можливості народу, який має свою однобожну національну віру. Давні євреї, коли формували ідеологію християнства, використали цей великий потенціал на створення цієї нанаціональної віри. Не дивлячись на труднощі запровадження наднаціональної віри, елементи впорядкованості та організованості в християнському троєбожжі, зуміли здолати не одну національну політеїстичну віру в світі.
Верховенство рідного національного, чи «ні жидовина, ні грека»?
Але були народи, які зуміли, принаймні частково, переламати цю традицію й жили пріоритетом національного над релігійним (християнським), намагаючись обмежити всевладдя церкви. Хоча, для цього їм знадобилося не одно століття. Зокрема, англійці створили Англіканську церкву 1534-1571 р.р., яку очолює їхній король, німці започаткували реформацію 1517 р. і створили Лютеранську церкву. Французи провели декілька секуляризацій 1789 та 1901-05 років. Московити в 1721 р. рішенням царя Петра І поставили церкву під контроль держави, ліквідувавши патріаршество і створивши для цього Синод, члени якого призначалися царем. Ці народи здобували явно більше успіхів, ніж ті, які не могли здолати християнський постулат пріоритету релігійного над національним.
Наприклад, англійці, а також німці, не підтримували своїх братів по вірі у чужій країні під час воєн (протестанти - протестантів, католики - католиків), а захищали свої національні інтереси. Зокрема, у двох світових війнах, і не тільки в них.
На противагу цьому, українці ледь не завжди і кожен із відчуттям священної правоти воювали один проти одного, відгукуючись на заклик тієї чи іншої чужовірної конфесії. Навіть зараз чимало моїх знайомих православних називають греко-католиків зрадниками-уніатами, інший знайомий римо-католик захищає польських шовіністів у їхніх витівках на Личаківському цвинтарі у Львові, а знайомий греко-католик відкрито каже мені: „Мої предки теж брали участь у Визвольній війні Богдана Хмельницького, тільки не на стороні Богдана Хмельницького", не бачачи у цьому нічого поганого. Тобто, коли на першому місці стоїть релігійне, то можна воювати й проти України. Натомість, за інтереси своєї „надсвященної" релігійної конфесії - за її «віру». Та чи інша церква таку війну завжди освятить. Наслідки цієї війни бачимо зараз у всій сумній «красі» внутрішньої української розсвареності й ворожнечі.
Це наслідок переваги конфесійного над національним у чужовірстві.
І нарешті
Волелюб ВОНСОВИЧ
Немає коментарів:
Дописати коментар